Ik heb pas de film “The Giver” gezien met Brenton Thwaites, Meryl Streep en Jeff Bridges (gebaseerd op een boek van Lois Lowry). De film gaat kort gezegd over een ideale samenleving. In de wereld van "The Giver" zijn er aspecten van communisme, egalitarisme en totalitarisme.
In de film worden een aantal problemen aangepakt:
Voor de mensen die er leven, en die niks anders kennen, is alles perfect. Maar zo perfect is het niet als je er van buitenaf op kijkt. Door het oplossen van deze problemen, wordt een deel van hun menselijkheid weggenomen. Dit zou dus niet mijn ideale samenleving zijn.
We begonnen Blok 1 met de opdracht om ons eigen eiland te bedenken en hierbij ook de samenleving op het eiland. Als ik nu terugkijk op die opdracht zou ik een paar dingen nu anders doen dan toen, maar het zit nu nog steeds wel in de buurt van mijn ideale samenleving.
Voor het eerste SE heb ik een 5,3 gehaald. In het begin van het jaar wist ik bijna niks over maatschappijleer en politiek. Ik stond overal nog bij beginner. Ik had de NU.nl app gedownload op mijn mobiel om het nieuws te kunnen volgen. Alleen heb ik het nieuws minder vaak bekeken dan ik had gemoeten. Ik denk gewoon niet eraan om het nieuws te checken. Dit komt omdat het nieuws mij niet heel veel interesseert en ik de tijd er dus niet voor wil nemen om het te lezen. Als er verder iets heel belangrijks of ergs gebeurd, krijg ik het wel te weten, alleen dan vaak via Twitter of Instagram. Zo volg ik iemand die op Hawaii woont en ook bij het leger zit. Hij helpt met onder andere het ontruimen van Puna. Vooral door hem was ik achter de vulkaanuitbarsting op Hawaii gekomen, en niet door het nieuws te lezen.
Het PO deed ik samen met Isabel, Paria, Pippa en Sam. Ik vond dat dit project erg goed ging. We hadden goed de taken verdeeld. Ook vroegen we steeds feedback van elkaar over onze vooruitgang. Hierdoor konden we een goed eindproduct leveren. Ik vond het werken in een team een stuk fijner dan alleen, juist door de feedback. Als de opdracht een beetje onduidelijk was, konden zij helpen door te zeggen wat zij dachten dat er gedaan moest worden. Zo werd die opdracht dan een stuk duidelijker. Ook zijn mijn teamgenoten een stuk beter in maatschappijleer dan ik, dus dat hielp ook.
Voor het tweede SE heb ik een 5,1 gehaald. Hier was ik erg teleurgesteld over, vooral omdat ik voor deze toets het beste (naar mijn gevoel) van alle geleerd heb. Voor het leren van de toets had ik een uittreksel gemaakt en ook een mindmap gemaakt. Ook had ik het leren verspreid over meerdere dagen om de hoeveelheid stof per dag iets te verminderen. Ik had het leren echt serieus genomen omdat het leren voor de vorige toets al lastig was.
Voor het derde SE heb ik een 3,6 gehaald. Voor dit SE was ik minder voorbereid dan de andere. Dit kwam door andere toetsen en verslagen die ook rond die tijd waren. Hierdoor had ik dus minder tijd om aan maatschappijleer te besteden. Ik vind plannen zelf niet lastig, alleen het houden aan het gemaakte plan wel iets meer. Omdat ik maatschappijleer lastig vind, stel ik het uit en dan kom ik uiteindelijk in tijdnood.
Tijdens de stadswandeling hebben we (Rebecca, Melissa en ik) het Binnenhof, de Ridderzaal, de Fontein, het Buitenhof, de Gevangenpoort, de Hofplaats, het Torentje, de Hofvijver, het Lange Voorhout, het oude gebouw van de Hoge Raad der Nederlanden, de Raad van State, het Paleis Noordeinde en natuurlijk de Tweede Kamer der Staten-Generaal gezien.
In de Ridderzaal wordt jaarlijks de troonrede voorgelezen door de Koning. Het Torentje is de werkkamer van de minister-president (Torentje van Rutte).
Ik vond het zelf erg leuk om deze wandeling te maken, omdat ik een beter inzicht heb gekregen over waar het land bestuurd wordt. Ook vond ik het leuk om te zien dat best veel van de gebruikte gebouwen al redelijk oud zijn.
Toen we in de Tweede Kamer waren, hadden we gekeken naar een vragenronde en een stemming. Bij de vragenronde kwamen vier kamerleden langs, Koopmans van de VVD, Dijksma van de PvdA, Paternotte van de D66 en Omtzigt van de CDA. Na de vragenronde begon de stemming. Onder andere waren Geert Wilders, Maurice de Hond en Gert-Jan Segers aanwezig. Ik vond zelf de vragenronde erg saai, maar wel interessant om naar te luisteren. De stemming vond ik een stuk minder saai, omdat dit een veel hoger tempo had en je echt goed moest opletten om het te kunnen volgen. Voordat we de Tweede Kamer bezochten, wist ik niet dat erboven nog een tribune zat. Ook was de Tweede Kamer een stuk groter dan ik had gedacht.
Voor het aankomend SE wil ik graag een voldoende halen. Ik wil meerdere dagen van tevoren beginnen en nog verder alles wat in de les wordt verteld opschrijven. Verder ga ik samen met mijn moeder een goede planning maken en zorgen dat ik mezelf eraan houd. Tot nu toe vond ik de onderwerpen ook nog niet heel interessant, dus ik hoop dat dit voor Reader 4 niet geld. Ook ga ik nog een keer echt proberen om het nieuws goed te volgen.
Gevorderd naar Expert In ontwikkeling naar Gevorderd Beginner naar In ontwikkeling Niks naar Beginner
Als ik ergens invloed op wil uitoefenen, zou ik het op verschillende manieren kunnen doen. Voor in school zou ik iets in de klasse groeps app kunnen sturen, en misschien andere groepen met klasgenoten en vragen of ze dit ook weer door zouden willen sturen. Zo heb je al snel een groot bereik. Verder zou je ook nog een mail naar alle klassen kunnen versturen via Magister. Ook zou ik naar de leerlingenraad van school kunnen stappen en met hun hulp invloed uitoefenen binnen school. Als het iets zou zijn buiten school, zou ik als eerste het op social media posten. Op Instagram heb ik 288 volgers met ongeveer 250 weergaven per post. Op Snapchat heb ik ongeveer 50 weergaven en op Twitter 88 volgers. Dat zijn al ongeveer 388 mensen. Dan zou ik ook nog mijn vrienden vragen om er ook over te posten en zo bereik je ook al snel erg veel mensen. Ook zou ik dan bij die posts een link geven om meer informatie te vinden over het onderwerp of een link naar een petitie om te teken.